Forbruger ville have penge tilbage efter regn-våd ferie

Sagen endte hos Pakkerejse-Ankenævnet.

En våd ferie fik en forbruger til at klage, da vedkommende kom hjem fra Thailand. Genrefoto.
Udgivet Opdateret

En strid om ord landede hos Pakkerejse-Ankenævnet, da en forbruger forlangte 13.000 kr. tilbage af en rejse til en pris på 15.000 kroner, fordi turen viste sig at være alt for regn-våd til kundens smag. Det skriver Forbrugerrådet Tænk.

Forbrugeren købte en rejse til Koh Lanta i Thailand og valgte rejsen ud fra prisen og tidspunktet ud fra, at vejret ifølge rejsebureauets hjemmeside ville arte sig sådan, at regnsæsonen i Thailand først begynder i maj.

Da rejsen blev skudt i gang, ankom de to personer til hotellet, og ifølge den anonyme klager blev det hurtigt klart, at regnsæsonen var startet tidligere, end forbrugeren havde ventet.

“Forbrugeren undrede sig over, at der ikke var mange gæster på hotellet, og efter første dag kom svaret, for her begyndte det at regne, og ud af 10 dage regnede det ni af dagene,” skriver Forbrugerrådet Tænk.

Klagen afvist

Klagen blev forfattet, fordi forbrugeren følte, at rejsebureauets markedsføring er vildledende. Forbrugeren ville have 13.000 kroner tilbage af rejsen pris på 15.000 kroner, “fordi ferien blev ødelagt af det konstante regnvejr,” skriver Forbrugerrådet Tænk.

Hos Pakkerejse-Ankenævnet har man dog afvist klagen med den begrundelse, at rejsebureauet har brugt tilgængelig statistik over vejret i Thailand til at informere bureauets kunder. Bureauet skrev på deres hjemmeside, at der i gennemsnit ville være 21 regnfri dage på Koh Lanta i april, og de tal stammer fra en rapport, der er baseret på den gennemsnitlige mængde af nedbør over 30 år.

Ankenævnet har overfor bureauet henstillet, at man i fremtiden skal fortælle kunderne, fra hvilken periode vejr-statistikkerne stammer.

Powered by Labrador CMS