Gør chokfund efter flystyrt

Efterforskere har fundet fuglefjer i begge motorer på fly, der i december forulykkede i Muan, siger kilder

Offentliggjort

Fuglefjer fundet i motorer efter dødeligt flystyrt i Sydkorea

Efterforskere har opdaget fuglefjer og blod i begge motorer på det passagerfly, der styrtede ned i Muan lufthavn i Sydkorea i slutningen af december. Flyulykken, som er den mest dødelige i landets historie, resulterede i 179 dødsfald ud af 181 ombordværende.

Flyet, en Boeing 737-800, var lettet fra Bangkok, Thailand, og blev advaret om risikoen for fuglekollisioner. Undersøgelserne er komplicerede af, at flyets sorte bokse stoppede med at optage fire minutter før ulykken, hvilket tyder på, at strømmen blev afbrudt.


Denne faktaboks blev genereret af Labrador AI og korrekturlæst af en journalist.

Efterforskere har fundet fuglefjer og blod i begge motorer på det fly, der i slutningen af december forulykkede i lufthavnen Muan i Sydkorea.

Det oplyser personer med kendskab til undersøgelsen af flyulykken fredag til nyhedsbureauet Reuters.

Ledende efterforsker Lee Seung-yeol oplyste tidligere i januar, at der var blevet fundet fjer i en af motorerne ved ulykkesstedet.

Gled af landingsbanen 

Passagerflyets landingsstel var ikke slået ud, da det den 29. januar gled af landingsbanen og fortsatte ind i en betonkonstruktion i lufthavnen. Øjeblikkeligt herefter brød flyet i brand.

179 af flyets 181 passagerer og besætningsmedlemmer mistede livet. To besætningsmedlemmer blev reddet ud i live.

Der var 175 passagerer og seks besætningsmedlemmer om bord.

Flyulykken er den mest dødelige i Sydkoreas historie.

179 passagerer og besætningsmedlemmer mistede livet, da et passagerfly - et Boeing 737-800 - forulykkede i lufthavnen Muan i Sydkorea den 29. december.

Lettet fra Thailand 

Passagerflyet - et Boeing 737-800 - var nogle timer forinden lettet fra Thailands hovedstad, Bangkok.

De sydkoreanske myndigheder har oplyst, at et kontroltårn havde advaret flyets besætningsmedlemmer om, at der var risiko for sammenstød med fugle.

Få minutter efter kom en af flyets piloter med en melding om mayday, hvilket betyder, at der er opstået en nødsituation.

Stoppede med at optage 

Undersøgelserne af ulykken er stødt på uventede problemer, da det i sidste uge kom frem, at flyets to sorte bokse stoppede med at optage, fire minutter før flyet ramte betonkonstruktionen i lufthavnen.

Sim Jai-dong, der er tidligere efterforsker i det sydkoreanske transportministerium, fortalte søndag til Reuters, at den manglende data tyder på, at alt strøm var blevet afbrudt i flyet, inden det forulykkede.

Det står endnu ikke klart, hvorfor flyets landingsstel ikke var slået ud ved landingen.

Sammenstød med fugle får ikke typisk landingsstellet til at svigte, har eksperter oplyst.

Powered by Labrador CMS