Mercedes-chef undskylder: Vi tog fejl
Mercedes er havnet i lidt problemer
Mercedes-Benz må revidere sine forventninger til elbilmarkedet.
Salget af virksomhedens elektriske modeller har ikke levet op til de forventninger, ledelsen havde sat.
Mathias Geisen, ny salgschef hos Mercedes, erkender åbent, at alt for mange kunder skiftede til elbil.
Det skriver mediet ecomento.
Som følge heraf vil Mercedes fortsat tilbyde modeller med både traditionelle og elektriske drivlinjer, uden at presse kunderne til at vælge fuldt elektrisk.
Ændringer i designstrategi og produktlinje
Mercedes planlægger også en ny designstrategi.
Hidtil har biler med elektrisk drivlinje haft et markant anderledes design end biler med forbrændingsmotor.
Dette skal ændres, så designet fremover bliver ens, uanset om bilen kører på el eller benzin.
Geisen pointerer, at tidligere eksperimenter, som reduktion af fysiske betjeningsknapper i elbiler, muligvis vil blive ændret, men afventer en endelig beslutning.
Udfordringer på nye markeder
Specielt de nyligt lancerede elbiler som EQC, EQE og EQS har ikke slået igennem, og markedet i Kina har vist sig særligt udfordrende.
For EQS-Limousinen blev der i gennemsnit solgt kun 47 biler om måneden, hvilket tydeligt understreger, at Mercedes må revurdere sin strategi.
Mercedes-ledelsen erkender internt, at markedets kompleksitet, konkurrence og geopolitisk usikkerhed har gjort omstillingen til elbiler vanskeligere end forventet.
CEO Ola Källenius har tidligere omtalt markedet som ekstremt komplekst, hvilket understreger, at bilproducenten nu tager en mere forsigtig og fleksibel tilgang til fremtidens elbiler.