Millioner af pasnumre hacket hos hotelkæde

I november kunne hotelmastodonten Marriott fortælle, at de var ramt af et gigantisk hack. Nu løftes sløret for noget af indholdet.

Udgivet Opdateret

Det vakte stor opsigt, da hotelkæden Marriott sidst i november offentliggjorde, at op mod 500 millioner gæster hos kæden har fået stjålet private oplysninger af hackere.

Nu løftes sløret for nye detaljer om det massive læk. Blandt informationerne er 5,3 millioner menneskers ukrypterede pasnumre og yderligere 20 millioner krypterede pasnumre. Det skriver The Register.

Samtidig er der dog også en “god” nyhed – hotelkæden nedjusterer antallet af ramte gæster fra en halv milliard til “kun” 383 millioner kunder. Det reelle tal kan dog være lavere, informerer kæden, da der er mange gengangere i blandt.

Derudover skriver Marriott, at 8,6 millioner krypterede kortnumre er blevet stjålet. Ifølge Marriott er alle undtagen 354.000 af disse dog udløbet pr. september 2018. Kæden har dog ikke fundet beviser på, at det er lykkedes at dekryptere kortnumrene, siger de.

Marriott informerer i samme ombæring om den hjemmeside, de har oprettet for berørte kunder. Her kan man finde de fornødne informationer om hvordan man kommer i kontakt med kæden, der har en dansk hotline.

Man kan ligeledes søge om erstatning hos firmaet, hvis man har været nødt til at få udskiftet sit pas efter det gigantiske læk.

Kæden oplyser desuden, at bookingplatformen Starwood, som hacket stammer fra, pr. udgangen af 2018 ikke er i brug længere.

Powered by Labrador CMS