Nets advarer om falske sms’er

Svindlere forsøger at lænse dig for oplysninger om blandt andet kontokort og NemID.

Udgivet Opdateret

Danskerne oplever i stigende grad at kriminelle forsøger at lokke oplysninger ud af dem om betalingskort eller NemID.

Disse forsøg kommer ofte i bølger, hvor flere danskere oplever samme type forsøg på svindel inden for en kortere tidsperiode. Lokkeforsøgene kan have form af enten sms’er, e-mails eller telefonopkald fra svindlere, der giver sig ud for at være fra Nets, Microsoft, NemID, et forsendelsesfirma, din bank eller Visa/MasterCard. Det skriver Nets på sin hjemmeside.

Hvor telefonopkaldene typisk kommer fra engelsktalende personer, er mange snyde e-mails og snyde-sms’er typisk skrevet på dansk. Nogle af disse e-mails bruger dog ofte ‘ae’ i stedet for ‘æ’, ‘oe’ i stedet for ‘ø’, og ‘aa’ i stedet for ‘å’.

Fælles for snyde-emails og snyde-SMS’er er, at modtageren opfordres til at afgive følsomme oplysninger (netbankkonti, betalingskortnummer, udløbsdato, kontrolcifre, CPR, NemID nøglekort) enten gennem telefonen eller via et link).

Denne aktivitet er et såkaldt phishing-forsøg, hvor svindlere forsøger at lokke oplysninger ud af NemID-brugere, netbankkunder og kortholdere, med henblik på misbrug af deres NemID nøglekort, netbank-konti eller betalingskort.

Hvis du modtager e-mailen eller sms’en, skal du undlade at opgive nogen form for personlige kortdata.
Du opfordres til at videresende den til Nets’ phishing-analyse afdeling, phishing-dk@nets.eu og herefter slette den.

Har du allerede opgivet dine personlige data, skal du hurtigst muligt kontakte din bank og sørge for at få spærret den/de konti eller det/de betalingskort, du har afgivet oplysninger om.

Powered by Labrador CMS