Påsken er for døren: Sådan undgår du kæmpebøder

Ifølge Rådet for Sikker Trafik har hver tredje trailer-trafikant været i tvivl om, hvorvidt traileren var overlæsset. Det kan være både farligt og dyrt.

Udgivet Opdateret

Grænsegodter, havefliser og træpaller.

Skal du fragte gods fra A til B, kan du ikke bare losse det op i traileren og drøne afsted.

Ellers kan det ende fatalt, advarer Rådet for Sikker Trafik og FDM.

– Er traileren pakket forkert eller er overlæsset, kan både bil og trailer køre ustabilt og slingre. Man kan miste herredømmet og skabe stor fare for sig selv og sine medtrafikanter.

– Det er en potentiel, stor konsekvens for grundlæggende tankeløshed, siger Søren Holten Jacobsen fra FDM.

Når du skal undersøge, hvor tung en trailer du kan køre med, skal du kigge på både bilen og anhængerens registreringsattest.

Man må aldrig køre med en anhænger, der vejer mere, end bilen er godkendt til at trække.

Læg det tungeste nederst og så langt fremme i traileren som muligt. Læg derefter de lettere ting ovenpå og langt tilbage.

– Det er vigtigt, så man holder kugletrykket på krogen. Skal man for eksempel læsse grus, kan man godt være forfalden til at skovle det bagest i traileren, fordi det er nemmest.

– Men har man meget vægt der, hæver det bilens affjedring, og det gør den ustabil, advarer Søren Holten Jacobsen.

Kan ende med en stor bøde

Totalvægten, man kører med, inkluderer både bil, trailer og gods. Så der skal ikke mange fliser eller skovlfulde jord til, før traileren faktisk er overlæsset, pointerer Jeppe Holm Gudmandsen fra Rådet for Sikker Trafik.

– Dels er det farligt, men man kan også få store bøder. Kør hellere to gange end at tage chancen, råder han.

Når du kører med en totalvægt på over 3500 kilo, er bødesatsen 150 kroner per procent overvægt.

Så tænk dig om, inden du smider ting op i traileren, advarer Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

– Nogle trailere er så overlæssede, at hjulene stritter ud til siderne, og bilen har svært ved at trække, siger politiassistent Christian Berthelsen.

– Noget gods fylder lidt, men vejer meget. Så undersøg altid, om du må køre med det læs, du kører med – og om du har det rigtige kørekort, der passer til trailerstørrelsen og bilen, tilføjer ham.

Når det hele er pakket, skal det spændes forsvarligt fast – for eksempel med stropper, net eller presenning.

Som fører af bilen har man ansvaret for, at habenguttet ikke flyver af.

– Hver dag er der tabt gods på vejene – det skaber farlige situationer for de andre bilister og for en selv, når man skal ud på vejen for at samle det op, advarer Søren Holten Jacobsen.

Powered by Labrador CMS