Pres på 1813: Kvinde måtte vente 90 minutter

Akuttelefonen har ekstraordinært travlt 1. juledag. Enkelte borgere har oplevet ikke at kunne komme igennem. Det kan ske, når over 250 ringer 1813 på samme tid.

Akuttelefonen kan “kun” håndtere 250 opkald ad gangen. Foto: Scanpix
Udgivet Opdateret

Akuttelefonen, som skal hjælpe personer med akutte skader eller sygdomme, er ramt af ekstraordinær lang ventetid første juledag.

TV 2 Lorry ringede ved middagstid flere gange til Akuttelefonen, og hver gang lød beskeden, at der er mere end 70 minutters ventetid.

Artiklen fortsætter under videoen

Ved de to første opkald nåede TV 2 Lorrys journalist dog ikke engang at komme i kø, før opkaldet blev afbrudt.

Flere end 250 samtidig

Region Hovedstadens pressevagt har efterfølgende oplyst til TV 2 Lorry, at Akuttelefonen har så travlt, enkelte borgere har oplevet ikke at kunne komme igennem.

“Det kan ske, når over 250 ringer 1813 på samme tid,” svarer regionens pressevagt i en mail til TV 2 Lorry.

Sussan måtte opgive

Sussan Balleby er en af de borgere, som forgæves har forsøgt at komme igennem til 1813. Da det endelig lykkedes, lød svaret, at hun skule vente i telefonkø i 90 minutter.

– Jeg har en syg pårørende, som jeg har forsøgt at få hjælp til, men måtte opgive på grund af den urimeligt lange ventetid. Det giver jo ikke mening at vente så længe, siger hun til TV 2 Lorry.

Sussan Balleby, der selv har sygefaglig baggrund, mener, det er et generelt samfundsproblem, at syge borgere skal vente så længe på at få hjælp.

– Mange sidder måske med et sygt barn, og hvad gør de ude på plejehjemmene, hvis de skal have hjælp, siger hun.

Regionen beklager

Efter TV 2 Lorrys henvendelse har Region Hovedstaden slået et opslag op på Facebook og Twitter, hvori de skriver, at de beklager den forlængede ventetid og de gener, det medfører.

– Vi arbejder på at besvare alle opkald så hurtigt som muligt, skriver regionen, der samtidig henviser akut- og livstruende syge borgere til at ringe 1-1-2.

Powered by Labrador CMS