Sætter hastighedsgrænsen op for at få farten ned

Det er paradoksalt, men i Sønderborg Kommune har man sænket fart ved at øge hastighedsgrænsen.

Udgivet Opdateret

Der findes tiltag og koncepter, der i ens hjerne ikke helt giver mening – men af og til er der en mening med galskaben. Og det er tilfældet denne gang.

I Sønderborg Kommune har man nemlig taget konsekvensen af, at fire ud af fem bilister kørte for stærkt. Men det gør man altså nu op ved, når man sætter hastighedsbegrænsningen op med 10 kilometer i timen.

Kommunen gør det eftersom, at man har et lignende projekt, der har oplevet en meget god modtagelse.

– Det lyder ret paradoksalt, men når nu vi har gode erfaringer med at få folk til at køre langsommere, når vi sætter tavler op med 60 km i timen, så synes vi, det er et forsøg værd. Aabenraavej er skolevej for mange børn, så vi er nødt til at få bilisterne til at sætte hastigheden ned, hvilket Politiet heldigvis også bakker os op i, siger formand for Teknik- og Miljøudvalget i Sønderborg Kommune, Aase Nyegaard i en pressemeddelelse.

Ændringen foretages i samarbejde med Syd- og Sønderjyllands Politi, skriver kommunen i en pressemeddelelse. Aabenraavej er en af de mest trafikerede veje i kommunen med ca. 6350 køretøjer i døgnet. Dette tal er steget markant, siden Sønderborgmotorvejen åbnede tilbage i 2012. I alt er  trafikmængden steget med cirka 25 procent.

– Samtidig etableres der en helle i forbindelse med fodgængerfeltet ved Dybbølbjerg. Dybbøl-Skolen har gjort os opmærksom på, at skolebørn og andre føler sig utrygge, fordi bilister ikke ser dem, ikke respekterer fodgængerfeltet og bare fortsætter deres kørsel. Vi har ganske vist en principiel holdning om, at fodgængerfelter ikke bør ligge, hvor der er 60 km fartgrænse, men her er der brug for den til bl.a. skolebørn. Helleanlægget vil samtidig give en forskydning af vejbanen, som både tvinger bilister ned i fart og giver fodgængere mere tryghed ved, at de kan passere vejen af to omgange, siger udvalgets næstformand, Stefan Lydal.

Et spadestik dybere

Kigger man nærmere på de direkte konsekvenser af et lignende forsøg i kommunen på Borgmester Andersens Vej i Sønderborg, så er det klart, at man kan se en effekt. En kontrolmåling har nemlig vist, at det her lykkedes at få gennemsnitshastigheden ned med hele to kilometer i timen.

Umiddelbart kan det synes af lidt, men det kan være forskellen på liv og død. Og trafiksikkerhedsmedarbejder i Sønderborg Kommune Pia Duus Møhl har et bud på, hvorfor hastigheden falder, selvom fartgrænsen bliver øget.

– Vi har haft held med det på én strækning og vi mener selv, at når du kører forbi en byzone-tavle, så er du opmærksom, men får du ikke den påmindelse flere gange, så mister man respekten eller ‘glemmer’, at man er i byzonen. Og så kører man altså for stærkt, forklarer Pia Duus Møhl til Newsbreak.dk.

På strækningen ved Aabenraavej, der er gennemsnitshastigheden målt til at være 55,1 kilometer i timen, selvom hastighedsbegrænsningen indtil nu har været på 50 kilometer i timen.

Den høje fart skæpper uden tvivl i politiets kasse, når der er kontroller, men for Pia Duus Møhl handler det nye projekt om noget helt andet.

– Vi håber på samme effekt, som vi så på Borgmester Andersens Vej. Vi vil gerne have, at folk holder sig til reglerne, lyder det.

Til Newsbreak.dk forklarer Pia Duus Møhl, at man håber, at den nye fartgrænse kan træde i kraft inden udgangen af 2019.

Powered by Labrador CMS