Slut med koldstart: Ny elbil griner af vinterkulden
Et stort skridt for elbiler
En af bilindustriens mest ventede teknologier er endelig blevet virkelighed.
For første gang får en elbil et batteri baseret på solid-state-teknologi, og det kan ændre spillet. Det skriver Mobilsiden.
Et gennembrud i batteriteknologi
Det nye batteri er introduceret i MG4 Electric Anxin Edition, som netop er blevet præsenteret i Kina.
I stedet for traditionelle litium-ion-batterier benytter modellen et semi-solid state-batteri.
Denne teknologi lover blandt andet højere sikkerhed, bedre modstandsdygtighed over for ekstreme temperaturer og længere levetid.
Eksperter har i årevis fremhævet solid-state-batterier som fremtidens løsning, men ingen havde forventet en så hurtig implementering.
Ingen længere rækkevidde, men vigtige fordele
Overraskende nok giver batteriet ikke umiddelbart en længere rækkevidde eller hurtigere opladning.
Til gengæld håndterer det kulde og varme langt bedre, hvilket især vil være en fordel i barske klimaer.
Designet forbliver velkendt
MG4 Electric Anxin Edition adskiller sig ikke dramatisk fra de øvrige versioner i design og ydelse.
Den bevarer en enkelt elmotor foran med op til 120 kW, og prisen forventes at ligge tæt på de nuværende modeller, der starter lidt over 200.000 kroner.
Det gør den til en af de mest prisvenlige elbiler med banebrydende batteriteknologi.
Om og hvornår modellen når til Europa, er endnu uvist, men lanceringen markerer begyndelsen på en ny æra for elbiler.