Dansk kalkun er det sorte får i køledisken

Newspaq
Udgivet Opdateret

Det er svært at finde dansk kalkunkød i supermarkederne trods stigende efterspørgsel. Tysk kæde overvejer at sælge dansk kalkunkød.

I en gammel stald i Ålestrup ved Himmerland er Per Jensen i gang med at fodre sine kalkuner, så de bliver klar til julebordene. Den nordjyske opdrætter producerer 100.000 kalkuner årligt og er den næststørste producent af dansk kalkun.

Men 90 procent af hans kalkuner bliver eksporteret til Tyskland, hvilket ærgrer Per Jensen, der gerne så, at flere af hans kalkuner havnede i kølemontrerne i de danske supermarkeder.

– For et par år siden tog jeg kontakt til flere af de store danske supermarkedskæder for at indlede samarbejder. Men her var der ikke interesse i at sælge danske kalkuner, siger Per Jensen til Foodculture.dk.

Hverken Coop eller Dansk Supermarked fører dansk kalkun i deres varesortiment. Al kalkunkød er importeret fra udlandet. Der er ikke umiddelbart planer om at indføre dansk kalkun i Coops butikker, ifølge kategorichefen for fjerkræ, Micky Bach.

– Det er vores vurdering, at den danske produktion af kalkunkød er for lille til, at det kunne være attraktivt for os at sælge det i vores butikker. Derudover er prisen også noget højere på det danske kalkunkød end på det kalkun, vi importerer fra Tyskland, fortæller Micky Bach til Foodculture.dk.

Den udmelding undrer den nordjyske kalkunproducent.

– Jeg sendte en pris på mit kalkunkød til både Coop, Dansk Supermarked og Superbest, hvor kiloprisen er 5 kr. dyrere end det kød, de importerer fra udlandet. Det er selvfølgelig lidt dyrere, men til gengæld er kalkunerne opdrættet og slagtet her i Danmark. Og jeg synes, det er ærgerligt, at de danske forbrugere ikke har mulighed for at købe dansk kalkunkød, pointerer Per Jensen.

Kalkunkød er i dag ikke særlig populært blandt de danske forbrugere, der hellere trækker kyllingekød op fra kølemontrerne. Ifølge Micky Bach udgør salget af kalkun blot 5-6 procent af det samlede salg af kød fra fjerkræ.

– Tilbage i 80″erne og 90″erne var kalkun meget mere populært. Kyllingekødet har i dag overtaget markedet. Men vi oplever faktisk et stigende salg af kalkunkød i vores butikker i forhold til sidste år. Kunderne er især positive overfor det, når det er på tilbud.

Den samme melding kommer der fra Dansk Supermarked.

– Vores salg af kalkunudskæringer er stigende. Og vi regner med at udvide vores sortiment af kalkunprodukter i vores butikker til næste år, siger pressekoordinator Maia Lindstrøm Sejersen til Foodculture.dk.

Tilbage i kalkunstalden glæder opdrætter Per Jensen sig over, at han nu alligevel er ved at skabe et marked for dansk kalkunkød i den danske detailhandel. Den tyske discountkæde Lidl er nemlig meget interesseret i at købe hans kalkuner. Et samarbejde som sandsynligvis kommer i stand i løbet af år 2015.

Powered by Labrador CMS