Sommerland investerer 45 mio. kr. i forlystelser til de yngste

Djurs Sommerland er klar med yderligere investeringer i nye forlystelser. Foto: Elo Christoffersen (Arkivfoto).
Offentliggjort Sidst opdateret

Djurs Sommerland er klar med yderligere investeringer i nye forlystelser på et marked, der er præget af hård konkurrence fra andre aktører som biografer, akvarier, Zoologisk Have og andre forlystelsesparker.

Sommerlandet investerer 45 millioner kroner i 10 nye forlystelser inden sæsonen 2015 skydes i gang. Her åbner forlystelsesparken et nyt temaland, Bondegårdsland, der blandt andet byder på en familierutschebane, en interaktiv karrusel og andre forlystelser, som er de første af deres slags i Norden.

Med den nye millionsatsning har Djurs Sommerland investeret mere end 300 millioner kroner i alt i nye tematiserede forlystelser siden 2008. Investeringerne har gjort Djurs Sommerland i stand til at tiltrække gæster fra længere afstande end det umiddelbare nærområde. Og investeringerne er nødvendige, mener administrerende direktør Henrik B. Nielsen:

»Vi kan tydeligt se, at der er en stor efterspørgsel efter fornyelse i forlystelsesparkerne. Hvis man ikke investerer i fornyelse, finder børnefamilierne bare noget andet at bruge deres opsparede penge til, for der er masser af andre alternativer. Det er et marked, der ikke umiddelbart er i vækst, for hvis ikke antallet af udenlandske turister, der kommer til Danmark, er i vækst, så har vi kun mulighed for at få vækst gennem det danske marked. Derfor er forlystelsesparkerne ude at kæmpe om de samme gæster, så der er ingen tvivl om, at konkurrencen er forholdsvis hård,« siger han og tilføjer, at den nye investering er en stor en af slagsen:

»Hvert år har vi investeringer i parken til vedligeholdelse, men det her er ren nyinvestering. Det er ikke den største investering, vi nogensinde har lavet, men der er ingen tvivl om, at en investering på 45 millioner kroner i ét bestemt temaområde er en forholdsvis stor investering,« siger han.

Den massive investering kommer efter en sommer, der har været økonomisk god for de danske forlystelsesparker. Konkurrenten Fårup Sommerland oplever det næstbedste år nogensinde efter sidste års rekord med 656.000 gæster, og på Dyrehavsbakken sættes der besøgsrekord i år. Her vurderes besøgstallet at stige med op mod fem procent siden 2013. Også BonBon-Land har trukket flere gæster til end sidste sæson, hvilket til dels skyldes det gode danske sommervejr.

Djurs Sommerland satte egen personlig rekord i 2013 med 750.000 besøgende. I år regner direktøren med at nå op på omkring 710-715.000 gæster. Med millioninvesteringen håber Djurs Sommerland på en vækst i besøgstallet for sæsonEn 2015, hvor man forventer at tangere rekorden i 2013. Og målgruppen, der skal være med til at gøre det realistisk, er de yngste børn:

»Med vores tidligere investeringer har vi haft fokus på familier med de lidt større børn. Nu er turen kommet til, at vi kigger på familierne med børn i alderen 3 til12 år, for vi har haft en efterspørgsel fra deres forældre efter fornyelse. Det vil vi gerne imødegå, for det er disse gæster, der på sigt bliver loyale kunder og kommer igen år efter år,« siger Henrik B. Nielsen.

Djurs Sommerland har haft en vækst i kapaciteten på omkring 50 procent siden 2008. Det har medført et pres på de forlystelser, der er i det nuværende Lilleputland, som Bondegårdslandet erstatter. Her er der lange ventetider på de mest populære forlystelser. Det pres skal den nye millioninvestering være med til at lette med 10 nye forlystelser. Kapaciteten bliver tre gange så stor.

Ifølge administrerende direktør Henrik B. Nielsen er der andre investeringer i sigte fremover for Djurs Sommerland. Det er en del af forlystelsesparkens masterplan, der rækker frem til 2025. Her er der planlagt investeringer på det niveau, virksomheden har brugt siden 2008 – det vil sige yderligere 300 millioner kroner.

»Udviklingen, vi har været igennem siden 2008, har bevist, at investeringer er en forudsætning for at have succes i denne branche. Der skal fornyelse og udviking til. Det, at man sætter en enkelt ny karusel op i ny og næ og kommunikerer det ud, kan kun i bedste fald være med til at opretholde besøgstallet på det nuværende niveau. Hvis man skal flytte besøgstallet og virksomheden til et højere niveau, så er man nødt til at gå ud og lave nogle investeringer af en større karakter som eksempelvis den, vi kommer med nu,« siger han.

Byggeriet begynder, lige så snart Djurs Sommerland lukker for sæsonen 2014, og varer indtil sæsonstart 2015. Området udvides, så det 7.500 kvadratmeter store temaland bliver cirka 50 procent større end det nuværende Lilleputland. Inspirationen til det nye bondegårdsland kommer fra udlandet. Ifølge Henrik B. Nielsen er universet populært i andre forlystelsesparker internationalt set, og derfor forventer han også, at det bliver en succes i Djurs Sommerland.

Powered by Labrador CMS