Telemedarbejdere har haft adgang til politiefterforskning

I årevis har telemedarbejdere uden sikkerhedsgodkendelse haft adgang til fortrolige politioplysninger

Ansatte i et teleselskab har haft adgang til fortrolige politioplysninger, selv om de ikke var godkendt. Nu indleder politiet en efterforskning. (Arkivfoto) Foto: Jonas Skovbjerg Fogh/Scanpix
Udgivet Opdateret

Rigspolitiet undersøger procedurer for sikkerhedsgodkendelse af medarbejdere hos teleselskaber

Det sker efter, at Rigspolitiet er blevet orienteret om, at et teleselskab har benyttet sig af ikke-sikkerhedsgodkendt personale.

Det oplyser Rigspolitiet i en pressemeddelelse.

Rigspolitiet har derfor fredag skrevet rundt til landets udbydere af teletjenester for at indskærpe, at de har pligt til at sikre sig, at de medarbejdere, der yder praktisk bistand til politiet i forbindelse med indgreb i meddelelseshemmeligheden, er sikkerhedsgodkendt.

– Det er afgørende, at vi er sikre på, at det personale hos teleselskaberne, som får kendskab til politiets aktuelle efterforskninger, lever op til kravene til sikkerhedsgodkendelse. Derfor indskærper vi nu for hele branchen, at de skal efterleve de gældende regler på området, siger rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg.

Teleselskaber hjælper med aflytninger

Når politiet i efterforskningen af sager, for eksempel aflytter telefoner, sker det med hjælp fra teleselskaberne.

Loven kræver, at de ansatte i teleselskaberne, som bistår politiet i sådanne sager, er sikkerhedsgodkendte. Og det er teleselskabernes ansvar at sørge for det.

Systemfejl

Hos brancheforeningen Teleindustrien i Danmark oplyser direktør Jakob Willer, at der ifølge hans oplysninger alene er tale om en systemfejl, hvor medarbejdere har haft en adgang, de ikke skulle have haft.

– Der er ikke noget, der tyder på, at denne her adgang på nogen måde har været brugt eller misbrugt, siger Jakob Willer til Ritzau.

Artiklen fortsætter under videoen

Han medgiver dog, at det er alvorligt, at der har været et sikkerhedsbrud. I den forbindelse fremhæver han, at teleselskabet selv har opdaget fejlen og indberettet den til myndighederne.

– Den indberetning synes jeg, illustrerer, at det er nogle regler, som selskaberne er meget opmærksomme på og tager alvorligt, lyder det fra Jakob Willer.

Orienteret 5. juli

Justitsministeriet blev den 5. juli 2019 orienteret om, at Erhvervsstyrelsen den 21. juni og den 2. juli 2019 har modtaget indberetning fra et teleselskab om, at selskabet har konstateret, at medarbejdere uden den nødvendige sikkerhedsgodkendelse har haft adgang til informationer i et særligt sagsbehandlingssystem til følsomme politisager, herunder oplysninger om aflytning.

Den uautoriserede adgang har eksisteret siden 2014, og det drejer sig skønsmæssigt om følsomme oplysninger vedrørende ca. 600 kunder i teleselskabet. Det er ifølge teleselskabet uklart, hvor mange ikke-sikkerhedsgodkendte medarbejdere, der har haft adgang til de følsomme personoplysninger. Politiet har indledt en efterforskning af det konkrete sikkerhedsbrud.

Samarbejde med Erhvervsstyrelsen

Justitsministeriet har anmodet Rigspolitiet om i samarbejde med Erhvervsstyrelsen at iværksætte tilsyn med teleselskaberne med henblik på at sikre, at selskaberne overholder Rigspolitiets anvisninger i forhold til sikkerhedsforskrifter mv. i de sager, hvor teleselskaberne bistår politiet. Rigspolitiet vil i samarbejde med Erhvervsstyrelsen meget hurtigt iværksætte tilsyn med teleselskaberne for at sikre dette.

Endvidere vil Rigspolitiet i forbindelse med det aktuelle arbejde vedrørende aflytnings- og teledataområdet i Rigspolitiet iværksætte en række relevante tiltag, der skal understøtte at sikkerheden omkring bistand til politiet i forbindelse med indgreb i meddelelseshemmeligheden skærpes.

Sikkerhedsgodkendelse, telemedarbejdere

Området reguleres af bekendtgørelse nr. 1144 af 20. november 2006 om telenet- og teletjenesteudbyderes praktiske bistand til politiet i forbindelse med indgreb i meddelelseshemmeligheden (sikkerhedsgodkendelse af personale i telebranchen) hvoraf det fremgår:

“Udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til slutbrugere skal sikre, at medarbejdere eller repræsentanter for udbyderen, der forestår kontakten til politiet i forbindelse med indgreb i meddelelseshemmeligheden, jf. lov om rettens pleje kapitel 71, sikkerhedsgodkendes af Rigspolitiet til at håndtere klassificerede oplysninger.”

Endelig vil Rigspolitiet i samarbejde med Rigsadvokaten og i dialog med domstolene og forsvarsadvokaterne vurdere, hvorvidt sikkerhedsbrudene vil få eller har haft konsekvenser i forhold til verserende eller afsluttede straffesager.

Powered by Labrador CMS