Fik delt oplysninger: - Dybt beklageligt!

Nu går selskabet bag til bekendelse

Selskabet bag mit.dk erkender fejlen og beklager.
Udgivet Opdateret

Mellem ti og 50 borgere har fejlagtigt fået delt deres oplysninger på den nye digitale tjeneste mit.dk fra sin digitale postkasse.

Det er sket på grund af en 'menneskelig' fejl, som selskabet bag Mit.dk, Netcompany, nu beklager. 

Det oplyser Netcompany torsdag aften. 

53 minutter efter lanceringen blev Netcompany opmærksom på problemer, og klokken 09.15 var platformen lukket for alle, oplyser selskabet.

Få berørt af fejl

I alt nåede 2182 borgere at logge på Mit.dk. De færreste var dog berørt af fejlen, siger Thomas Demant, partner i Netcompany, i en skriftlig kommentar til Ritzau.

- Vi beklager, at nogle brugere på Mit.dk har fået delt deres oplysninger. Om morgenen den 21. marts blev vi opmærksomme på, at en bruger ved en fejl havde fået adgang til en anden brugers kontaktoplysninger i form af e-mail og telefonnummer, da vedkommende loggede ind på Mit.dk, siger han.

Dybt beklageligt

- Vi ved, at problemet er opstået på grund af en menneskelig fejl, men det er sådan noget, der ikke må ske, og vi beklager dybt.

Berlingske har tidligere torsdag skrevet om borgeren Tage Lysgaard, der ved en fejl oplevede at se andres personoplysninger på Mit.dk.

HVAD ER MIT.DK??

Offentligt digitalt system, der giver borgerne digitalt post. 

Systemet skal give danskerne besked om ting som: barsel, refusion af sygedagpenge eller straffeattester.

I forbindelse med styrkelsen af den digitale post vil der blive lanceret en Digital Post-app.

Fremover kan virksomheder og borgere frit vælge, om de vil tilgå deres Digital Post fra de tre platforme, som det offentlige stiller rådighed: borger.dk, Virk eller den nye Digital Post-app.

Digital Post fra det offentlige vil også kunne læses på de to platforme fra private selskaber, e-Boks og mit.dk.

Netcompany er virksomheden bag mit.dk.

Kilde: Digitaliseringsstyrelsen
Powered by Labrador CMS