Sådan bliver bilejere snydt på værkstedet

Der er meget, man skal holde styr på.

Udgivet Opdateret

Nu, sommeren officielt er ved at være forbi, kan det være, du som bilejer snart skal have bilen forbi et værksted igen. Den slags kan blive dyrt, men det kan åbenbart også blive dyrere, end det behøver at blive. Det skriver værkstedsportalen Autobutler i en pressemeddelelse.

– Vi møder dagligt bilejere, som bliver flået hos deres lokale mekaniker. Det skyldes at mange glemmer at få prisen og deltaljerne i reparationen på skrift, kombineret med at branchen mildt sagt ikke er specielt transparent. De fleste danskere ved simpelt hen ikke hvad en given reparation indebærer, hvilket frister mange mekanikere til at foreslå unødige eller dyre reparationer, siger analysechef Jan Sturm fra Autobutler.dk i pressemeddelelsen.

Du kan i galleriet til denne artikel se eksempler på situationer, hvor andre bilejere har følt sig snydt. Eksemplerne kommer fra Autobutler.dk, der har udarbejdet en kundeundersøgelse baseret på 100.000 vidnesbyrd fra bilejere.

Hvis du i fremtiden vil undgå følelsen af, at du blev snydt, kan du forbedre dig, før du tager bilen forbi et værksted. Du kan eksempelvis forhøre dig flere steder, før du vælger et værksted. Du kan også sætte dig ind i din bil, så du ved, hvad den har brug for og ikke brug for.

Artiklen fortsætter under videoen

Autobutler skriver også, at du kan prøve at prutte om prisen, når snakken falder på betaling for reparationer, og du kan bede om et få et skriftligt tilbud fra et værksted, før du overlader dem ansvaret for din bil.

Du kan med fordel vælge værksteder, der tilbyder garanti på arbejde og reservedele, og Autobutler skriver, at du bør undersøge andres bedømmelser af et værksted, du overvejer at benytte dig af, før du afleverer bilen til mekanikeren.

Powered by Labrador CMS